AKCJA LETNIA 2023 w Świetlicy „Pod Aniołem”

26 czerwca - 7 lipca 2023 roku

Tydzień 1.

Dzień pierwszy, 26 czerwca 2023 r. – poniedziałek

• Trampoliny - HANGAR 646
  • Warsztaty w Ta Szansie WARSZTATY naukowe "Ściganko-KONSTRUKTOR"

Akcje letnia już tradycyjnie zaczęliśmy od wizycie w hangarze 646 od trampolin gdzie mogliśmy dać upust naszej energii. Na początek zostaliśmy zapoznani z zasadami korzystania z trampolin i odbyliśmy rozgrzewkę. Później już istne szaleństwo. Dzieci jak zwykle świetnie się bawiły skacząc, zjeżdżają i pokonując różne przeszkody, aż czasami brakowało tchu. Godzina zabawy wykorzystana do maksimum, zwłaszcza że cały hangar był tylko dla nas. Po wyczerpującej zabawie czas na odpoczynek i drugie śniadanie. Kiedy odzyskaliśmy siły ruszyliśmy na kolejny punkt dzisiejszego dnia.

Szybko autobusem przemieściliśmy się na zajęcia Ta Szansa, gdzie czekały na nas zajęcia z gier planszowych. Na samym początku pani Ewa powiedziała i pokazała jak przygotować pionki - pompony. Każdy wybrał kolor włóczki, następnie rozmiar i zrobił swój pionek. Później Pani Magdalena pokazała jak tworzymy grę wskazała kilka elementów, które musi posiadać i wspólnie z nami zaprojektowała przykładową grę. Później podzieleni na zespoły tworzyliśmy już własne gry. Każdy zespół miał inny pomył dzięki czemu udało się stworzyć zupełnie inne gry. Na koniec zagraliśmy w swoje gry oczywiście z użyciem własnoręcznie zrobionych pionków. Po powrocie do świetlicy czekała jeszcze słodka niespodzianka w postaci lodów.

Dzień drugi, 27 czerwca 2023 r. – wtorek

• Wycieczka po Dzielnicy Mokotów zabytkowym autobusem z przewodnikiem Panem Bartkiem

Dzisiejszego dnia chcąc pojechać na wyciecze udaliśmy się na przystanek, na który przyjechał nietypowy autobus. A wraz z nim nasz ulubiony przewodnik Pan Bartek, który od razu zapoznał nas z historią autobusu, tłumacząc że wycieczkę będziemy odbywać francuskim Berlietem. Który to zabierze nas na wycieczkę na Mokotów. Przemykając ulicami Warszawy dowiedzieliśmy się skąd nazwa tejże dzielnic i dotarliśmy do pierwszego punktu wycieczki, czyli Kaplicy Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Na miejscu poznaliśmy historię siostry Kazimiery Gruszczyńskiej, która to w czasach wojennych postanowiła pomagać bezdomnym i cierpiącym i założyła Zgromadzenie Sióstr Franciszkanek od cierpiących. Osobiście mogliśmy poznać dwie siostry zakonne, które pełnią swoją posługę w Domu Opieki św. Franciszka znajdującego się przy zwiedzanej Kaplicy.

Następnie udaliśmy się pod Pałac Szustra, znajdujący się w Parku Morskie Oko, gdzie Pan Bartek opowiedziała historie małego powstańca Jurka Grzelaka i bohaterskiej małej Wandzi Gołębiewskiej

Na sam koniec pojechaliśmy pod Kościół protestancki, nieopodal Pola Mokotowskiego, na których dawniej odbywały się wyścigi. Obecny dziś kościół postawiony był jako Cerkiew prawosławna następnie z biegiem lat przekształcony na kościół protestancki.

Na koniec podróży po Mokotowie udaliśmy się na najlepsze w Warszawie lody w dawnej Zielonej Budce, aktualnie Grycan przy Placu Unii Lubelskiej.

Kiedy już wróciliśmy na Tarnówek ostatnim punktem dzisiejszego dnia była wizyta w McDonald, gdzie po całym dniu pełnym wrażeń wszyscy się zajadali aż im się uczy trzęsły.

Ogromne dzięki Panu Bartkowi Włodkowskiemu z Fundacji Ave, który zorganizował dla nas tę kolejną wspaniałą wycieczkę, po Warszawie. I już nie możemy doczekać się kolejnych!

Dzień trzeci, 28 czerwca 2023 r. – środa

• Basen Polonez
  • Grób Nieznanego Żołnierza oraz Sala Tradycji Dowództwa Garnizonu Warszawa

Pierwszym punktem trzeciego dnia był basen Polonez. Po zapoznaniu nas m przez Pana Ratownika z zasadami bezpieczeństwa szybko wskoczyliśmy do wody. Niektórzy uczyli się pływać inni pływali już znakomicie więc korzystali nawet z głębszego pływackiego basenu. Nie zabrało także zabaw w wodzie czy zjazdów na zjeżdżali. A na koniec odpoczynek w cieplutkim jacuzzi.

Następnie pojechaliśmy na plac Piłsudskiego, gdzie czekał na nas pan przewodnik, który zabrał nas pod Grób Nieznanego Żołnierza. Na miejscu zobaczyliśmy zmianę warty, a następnie pan przewodnik powiedział o symbolice grobu i pokazał ławeczkę Chopinowską związana z pałacem Saskim.

Później przeszliśmy do Sali Tradycji Dowództwa Garnizonu Warszawa, znajdującej się w budynku Dowództwa Garnizonu Warszawa. W środku poznaliśmy bliżej historię Pałacu Saskiego i Garnizonu Warszawa. Na koniec obejrzeliśmy eksponaty znajdujące się w sali muzealnej.

Odwiedziliśmy też Pomnik Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, Józefa Piłsudzkiego oraz pomnik poświęcony ofiarom katastrofy smoleńskiej, w dniu 10 kwietnia 2010 r., gdzie zginęło 96 osób, w tym Prezydent Polski Lech Kaczyński wraz z małżonką Marią.

Dzień czwarty, 29 czerwca 2023 r. – czwartek

• Ogród Jordanowski zajęcia warsztatowe „Wakacyjny Bank Ikon”
  • Kolejka grawitacyjna na Górce Szczęśliwickiej

Czwartego dnia rano udaliśmy się do VIII Ogrodu Jordanowskiego na zajęcia warsztatowe pt. „Wakacyjny Bank Ikon”. Na miejscu mieliśmy trochę czasu do rozpoczęcia zajęć, więc mogliśmy skorzystać z placu zabaw. Tak więc udało nam się zrobić poranna rozgrzewkę, pobawić się na różnych sprzętach i huśtawkach, a chłopcy nawet rozegrali mecz piłki nożnej.

Kiedy nadszedł czas zajęć Pani Ewa powiedziała nam, że na zajęciach każdy z nas stworzy własną książeczkę wakacyjnych rysunków. Niektórzy od razu przyznali się do tego, że nie do końca potrafią rysować, Pani Ewa zapewniła - wakacyjne obrazki każdy umie narysować i że jest przekonana, iż na pewno każdemu to się uda i szybko przeszła do wprowadzenia nas w tajniki rysowania. Poznaliśmy kilka zasad ułatwiających rysowanie, tajniki myślenia wizualnego i odpowiedniego cieniowania.

I tak zaczęły powstawać naszego małe dzieła rysowane przy użyciu dwóch flamastrów - czarnego i szarego. Pani Ewa krok po kroku pokazywała gdzie i jak stawiać linie po linii. A na kartkach książeczek powstawał rysunek za rysunkiem. Na koniec już tylko dużo uśmiechu i może trochę zdziwienia, bo pani Ewa się nie pomyliła i miała racje każdy potrafi rysować. Wszystkie prace wyszły pięknie.

Następnym punktem dzisiejszego dnia była Kolejka grawitacyjna w Parku Szczęśliwickim, tak więc czekała nas dłuższa podróż komunikacją, ale już każdy z nas nie mógł się doczekać dotarcia na miejsce. Kiedy już się to udało zaczęła się zabawa. Niektórzy kojarzyli już to miejsce z ubiegłej Akcji Letniej więc odważnie wsiadali do wózków i mknęli podziwiać widok Warszawy. Inni na początku bardzo nieśmiało i z lekkim strachem wsiadali w swoje wózki, ale już po pierwszym zjeździe złapali bakcyla i z niecierpliwością czekali na kolejne zjazdy.

Dzień piąty, 30 czerwca 2023 r. – piątek

• Zajęcia warsztatowe w Wypożyczalni, ul. Radzymińska 121, życie i twórczość słynnego malarza Van Gogha
  • Multikino Targówek – film „Rysiek Superwróbel”

Dzisiejszy dzień zaczęliśmy od wizyty w Bibliotece, gdzie czekały na nas zajęcia dotyczące postaci i twórczości Vincenta van Gogh’a. na samym początku poznaliśmy kilka informacji dotyczących jego życia, a następnie jego twórczość i jej genezę. Malarz zmarł w bardzo młodym wieku, miał zaledwie 37 lat, zdążył jednak pozostawić po sobie dość spory dorobek artystyczny. Namalował bowiem aż 870 obrazów 150 akwarel i ponad 1000 rysunków.  Widzieliśmy zdjęcia jego wspaniałych dzieł, min „Gwieździsta noc” oraz cykl słynnych „Słoneczników”.

Następnie przeszliśmy do warsztatów plastycznych na których wykonaliśmy witraż przedstawiający słoneczniki. Każdy ochoczo zabrał się do pracy i zaczął tworzyć swój witraż. Począwszy od starannego wycięcia elementów, po dobór kolorów i przyklejanie krepiny w precyzyjny sposób w wyznaczonych miejscach. I powstały witraże, każdy inny każdy piękny, który później zapewne w niejednym domu przyozdobi okno.

Na koniec pierwszego tygodnia Akcji Letniej udaliśmy się do Multikina na bajkę pt.: „Rysiek Superwróbel”. Na miejscu niespodzianka, mianowicie na salę każdy wszedł z paczką popcornu, z czego było dużo radości, a seans oglądało się dzięki temu dużo przyjemniej.

Na ekranie poznaliśmy historie wróbelka Ryśka, który odłączył się od swojego stada bocianów i trafia do miasta, w którym spotyka inne wróbelki. Próbuje z nimi rozwiązać problem, odnalezienia skarbu. Małe ptaszki, podczas przygód, które ich spotykają bardzo szybko uświadamiają sobie ze tylko wspólnymi siłami zdołają pokonać przeciwności losu. Jednocześnie dowiadują się, że prawdziwym skarbem nie jest nic co się świeci, diamenty czy złoto a miejsce - dom, w którym wszyscy mogę szczęśliwie i spokojnie żyć.