Wczesnym rankiem 13 maja 2017 roku rodzice i dzieci z Teatru RAJ oraz Świetlicy „Pod Aniołem” wraz z ks. Tomaszem i pilotem wycieczki panią Agnieszką Mroziewicz (mamą Basi) – wyruszyli na podbój Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Podczas jazdy obejrzeliśmy film poświęcony objawieniom fatimskim (w związku z setną rocznicom tych wydarzeń). Nie zabrakło także rozmów, żartów i śmiechu :-)

Pierwszym przystankiem na naszej trasie było Sanktuarium Jasnogórskie . To niesamowite, że mogliśmy być w tym miejscu dokładnie w setną rocznicę objawień Maryi w Fatimie! Naszą przewodniczką była s. Faustyna. Po krótkim zwiedzaniu po sal muzealnych przeszliśmy do Kaplicy Cudownego Obrazu, gdzie uczestniczyliśmy we mszy świętej koncelebrowanej przez naszego ks. Tomasza.

Z Częstochowy pojechaliśmy prosto do Olsztyna. Po przepysznym obiedzie wraz z panią przewodnik Magdą zwiedzaliśmy ruiny jednego z pierwszych zamków (Zamek w Olsztynie) wybudowanych przez króla Kazimierza Wielkiego na tzw. Szlaku Orlich Gniazd. Szlak ten prowadził od Częstochowy do Krakowa i liczył niegdyś ok. 150 km długości, a głównym zadaniem znajdujących się na nim zamków i strażnic była obrona południowo-zachodnich rubieży Polski. Kolejnym punktem programu było przejście przez Rezerwat Sokole Góry, gdzie wspięliśmy się na szczyt Biakło, na którym umieszczono olbrzymi krzyż na wzór krzyża na Giewoncie.

Tego dnia pokonaliśmy pieszo prawie 9 km! Zmęczeni, ale w wyśmienitych humorach, pojechaliśmy do schroniska w Siedlcu, gdzie po zakwaterowaniu czekało na nas ognisko z kiełbaskami. To jednak nie było ostatnie wydarzenie tego dnia – wieczorem uczestniczyliśmy jeszcze w różańcu i procesji fatimskiej ze świecami. To była naprawdę bardzo aktywna sobota!

W niedzielę wstaliśmy bardzo wcześnie. Dzięki wspaniałej współpracy rodziców udało się przygotować śniadanie oraz całodziennych prowiant dla wszystkich uczestników wycieczki. Już o 8 rano byliśmy po śniadaniu (które podobnie jak całodzienny prowiant udało się przygotować dzięki wspaniałej współpracy rodziców) uczestniczyliśmy we mszy św. w kościele p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP w miejscowości Janów. Następnie spotkaliśmy się z panią Magdą, która tym razem poprowadziła nas poprzez miejscowość Złoty Potok i Rezerwat Parkowe. Podczas dwunastokilometrowej wędrówki zajrzeliśmy do Groty Niedźwiedziej oraz zobaczyliśmy do Bramę Twardowskiego, przy której ks. Tomasz odprawił nabożeństwo majowe. Dotarliśmy również do źródeł Zygmunta oraz najstarszej pstrągarni w Europie. Dowiedzieliśmy się, że ikrę sprowadziła do Złotego Potoku rodzina Raczyńskich pod koniec XIX w., a na cześć ambasadora Stanów Zjednoczonych, który patronował temu przedsięwzięciu, jeden z okolicznych stawów nazwano Stawem Amerykan. I właśnie nad tym stawem jedliśmy niedzielny obiad! Po posiłku wyruszyliśmy w drogę powrotną do Warszawy.

W sumie w ciągu dwóch dni pokonaliśmy piechotą prawie 21 km! Najwytrwalszymi piechurami okazała się dwójka pięciolatków Józefinka i Józio, która była wśród nas – gratulujemy wytrwałości! To był bardzo intensywny czas – wróciliśmy zmęczeni, ale baaaardzo zadowoleni! Zorganizowany w drodze powrotnej konkurs, pozwolił uporządkować ogrom wiedzy, którą zdobyliśmy podczas tego krótkiego – ale jakże bogatego w doświadczenia – wyjazdu integracyjnego, a wspomnienia i piękne krajobrazy zapewne na długo pozostaną w naszej pamięci. Cieszymy się, że dzięki programowi Lokalny System Wsparcia na Targówku mogliśmy po raz kolejny wyruszyć na wycieczkę i odwiedzić ciekawe zakątki Polski, zgłębić jej historię oraz miło spędzić czas w gronie rodziny i przyjaciół. Dziękujemy Pani Agnieszce!

Wrażenia dzieci i rodziców z wycieczki po Jurze Krakowsko - Częstochowskiej 13 i 14 maja 2017 r.

W setna rocznicę tj. 13.05.2017 objawień fatimskich zorganizowana została wspaniała wycieczka z Teatru Raj do Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Pierwszego dnia byliśmy w Sanktuarium Matki Bożej w Częstochowie. Uczestniczyliśmy w uroczystej mszy św. z okazji objawień fatimskich i zwiedzaliśmy muzea jasnogórskie. Następnie poznaliśmy historię zamku w Olsztynie i wspinaliśmy się na górę „jurajski Giewont”. Drugiego dnia mogliśmy podziwiać Rezerwat Parkowa, piękne drzewa, stawy z pstrągami, posiadłość Krasińskich „Złoty Potok”. Nasza dwudniowa wyprawa była bardzo intensywna i bardzo ciekawa. Mieliśmy okazje poznać różne zabytki Polski. Polska jest bardzo piękna, warto ją zwiedzać i poznawać jej historie. Bardzo dziękuję za organizację wycieczki, ciekawy program, opiekę duchową ks. Tomasza, dużo przyrodniczo-historycznych szczegółów i kolorowych historii.

Mieszkowscy

Była piękna pogoda, co sprzyjało realizacji programu wycieczki do Jury Krakowsko-Częstochowskiej połączonej z elementami pielgrzymki w wyjątkowym czasie bo w 100-lecie objawień w Fatimie. Modlitwa wspólna w czasie Nabożeństwa Fatimskiego ukazała wspólnotę grupę, w zaangażowaniu rodziców i ich dzieci. Program także pozwolił poznać piękno Jury i bogactwo przyrody tutejszych terenów. Myślę że każdy coś znalazł dla siebie. Pokazuje to bardzo dobrą organizacje wyjazdu, dając możliwość odpoczynku wraz z pogłębieniem wiedzy o pięknie naszego kraju. Dziękuję za możliwość uczestnictwa w tej pielgrzymko-wycieczce.

Mając 19 lat miałem okazję pełnić Wartę Honorową przy figurze Matki Boskiej Fatimskiej, która nawiedzała miejsce gdzie stacjonowała moja jednostka. Dziś mam 40 lat i wspaniałą rodzinę. Od wspomnianej warty wiele w moim życiu się zmieniło i wydarzyło, ale zawszę czuję opiekę Boską. Tak się znów zdarzyło, ze mogłem uczestniczyć w procesji z okazji 100 rocznicy objawień fatimskich. Mimo, że na wycieczkę wyjechałem mocno przeziębiony i wycieczka była fizycznie mecząca to wracam zdrowy i wypoczęty. Bardzo pewny działania siły Bożej w moim życiu.

Adam Maciejewski

Najbardziej podobały mi się historie zamków w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej i kościół Częstochowski.

Ogólnie wycieczka była bardzo interesująca i całkiem mi się podobała. Było bardzo dużo chodzenia w ciągu tych dwóch dni, co było troszkę męczące. Ale wszystko było przygotowane bardzo fajne.

Wycieczka mi się bardzo podobała. Cieszę się, że kupiłam sobie ładne pamiątki i zrobiła wiele zdjęć. Podobały mi się wszystkie skały, ale zmęczała mnie wędrówka na nie. Najbardziej podobał mi się pierwszy dzień wycieczki.

Wycieczka bardzo mi się podobała. Jak wspinaliśmy się wapieniach. Wycieczka po wapieniach była męcząca i długa, ale widoki były niesamowite. Poszliśmy na Jasną Górę, żeby zobaczyć obraz Matki Bożej Jasnogórskiej. Bardzo podobał mi się wygląd Bazyliki. Pojechaliśmy do schroniska. W schronisku były tak twarde łózka jak bym spała na cegłach. Kiełbaski z ogniska były przepyszne. Drugiego dnia chodziliśmy po ścieżce orle gniazdo. Zobaczyliśmy super miejsca na trasie np.: Jaskinie niedźwiedzia. Moim zdanie wszystko mi się podobało.

Wiktoria Szaturska

Widziałem węża zaskrońca. Widziałem zamek. Byłem w jaskini. Chodziłem po skałkach. Dziękuje Pani Agnieszce za piękną wycieczkę.

JÓZIO, lat 5

Wspomnienia po wycieczce długo zostaną w mojej pamięci, zarówno przez fizyczne dolegliwości jak i doznania emocjonalne. Pierwszy dzień zdecydowanie ciekawszy i bardziej emocjonujący. Następnym razem będzie równie dobrze.

Ekstra Wycieczka Y Trochę za dużo chodzenia dla dzieci, ale poza tym wszystko było super. Powinniśmy częściej organizować 2-dniowe wycieczki

Jestem zadowolona bardzo z Wizyty w Częstochowie. Bardzo dużo wrażeń z Zamku w Olsztynie. Nocleg super. Piękne tereny w Rezerwacie szybko dały zapomnieć o kilometrach, które dzisiaj pokonaliśmy. Najpiękniejsze jest to, że potrafiliśmy w tak dużej grupie dobrze się bawić.

Pozdrawia Mama

Najbardziej podobała mi się wycieczka po zamku i widoki które było widać.

Kostek

Wycieczka wspaniała, piękne miejsca które koniecznie trzeba promować. Organizacja wyśmienita bardzo zaangażowani rodzice, dzieci – dzięki czemu byliśmy jedna wspólnotą. Dobra zabawa, czekam na nową wycieczkę J !!! Bardzo dobre wyczucie proporcji pomiędzy wycieczka i pielgrzymką i czasem wolnym. Świetnie że ksiądz był z nami – następnym razem proponuje mszę tylko dla naszej grupy.

Agnes

Najbardziej podobało mi się chodzenie po ruinach zamku pierwszego dnia. Uważam, że ten weekend był bardzo fajny. Było wesoło i podobały mi się widoki z góry J.

Bardzo podobało mi się, a najbardziej zwiedzanie w muzeum w Częstochowie i jaskinie, ale nie lubię tak daleko i długo chodzić i bardzo dobrze mi się spało J

Wycieczka bardzo interesująca. Świetne muzeum w Częstochowie, robią wrażenie ruiny zamku, jaskinie. Przyjemne spacery po lesie lecz troszkę za długie. Ogólnie świetna zabawa

13-14.05.2017r. Było fajnie na 100 procent!!! Najfajniej było w jaskini niedźwiedzia. Najbardziej smakowały mi kotlety. Na Jasnej Górze kupiłam ANIOŁKA!!!

Klaudia Trzaska

Podobało mi się – Częstochowa, - schronisko – chodzenie po lasach

Trochę dużo chodzenia, ale podobało mi się. Miał atmosfera J

Mi się podobał zamek.

Wycieczka ogólnie fajna, ale bardziej podobał mi się pierwszy dzień, ponieważ w drugim chodziliśmy za dużo i było już powoli nudno. Chociaż pierwszego dnia było ciężej ponieważ zwiedziliśmy ruiny zamku i trzeba było wchodzić pod górę to było jakoś ciekawiej. Ośrodek również fajny. Bardzo podobał mi się wieczór. Bardzo miło spędziłam czas.

Było fajnie, najbardziej podobało mi się ognisko.

N. Sawicka i Ola Maciejewska

Wycieczka bardzo mi się podobała, ponieważ można było dowiedzieć się różnych ciekawych rzeczy oraz zobaczyć różne ciekaw miejsca np. Dworek Krasińskiego lub ruiny zamku w Olsztynie.

Piotr Muszel

Bardzo dziękuję za wspaniały czas jaki spędziliśmy. Zobaczyliśmy dużo ciekawych miejsc oraz mogliśmy dostrzec piękno naszego kraju, a także obcować z przyrodą. Widoki były niezapomniane, cieszyły oczy piękne zielone drzewa. Procesja Fatimska na długo zapadnie w naszej pamięci.

Dzień dobry, pierwszego dnia spotkaliśmy się pod kościołem aby wyjechać całą grupą do Jury Krakowsko-Częstochowskiej, na Jasna Górę do Częstochowy żeby później dojechać, przejść się i odpocząć w schronisku i na ognisko. Następnego dnia poszliśmy zwiedzać nie pamiętam co. A teraz wracamy do domu.

Tomczysław

Wycieczka była bardzo wyczerpująca fizycznie, natomiast wniosła dużo przeżyć wewnętrznych. Upewniła nas, iż Matka Boska Fatimska ma znaczący wpływ na nasze życie. Jest obecna w naszym życiu codziennym.

Wycieczka do Jury Krakowsko-Częstochowskiej bardzo mi się podobało. Mimo, ze pobudka była wcześnie i dużo było chodzenia, wycieczka była udana. Chciałabym więcej takich wycieczek. Najbardziej podobał mi się spacer po Częstochowie.

Moje Wspomnienia! Wycieczka była bardzo fajna, najbardziej podobał mi się Szlak Orlich Gniazd. Zakwaterowanie było bardzo dobre – wszystko w porządku. A najciekawsze – człowiek z kamienia.

Było fajnie, ale za dużo chodzenia. Najlepsze było spanie i kiełbaska. 6/10 PS. Mama nie kupiła mi poduszkowcy i jestem tym oburzonaL.

Już wiem, że lubię wchodzić pod górę, spać w schronisku, wieczorne ognisko, jaskinia niedźwiedzi. Podobały mi się dwa kościółki. Józia, lat 5

Super wycieczka: - przygotowanie, - program, - zakwaterowanie, wyżywienie, - temat przewodni. Gdzie następna?

Kasprzaki

Bardzo mi się podoba.

Dawid

Najbardziej podobała mi się wycieczka do ruin zamku w Olsztynie. Zamek był piękny. Wieczorne ognisko też mi się podobało. Wycieczka było pouczająca, interesująca i bardzo ciężka.