Wyjazd integracyjny Lipce Rejmontowskie – Łódź – Świniary Warckie – Głogowiec,

30 września /1 października

W sobotni poranek 30 września 2023 r. grupa dzieci ze Świetlicy Pod Aniołem oraz z Teatru RAJ w towarzystwie rodziców oraz opiekunów wyruszyła na coroczną wycieczkę. Miejscem docelowym tym razem było miasto Łódź. Po drodze jednak zatrzymaliśmy najpierw we wsi Lipce Reymontowskie. Jest to miejsce związane z pisarzem Władysławem Reymontem, który w 1924 roku otrzymał literacką Nagrodę Nobla za powieść „Chłopi”. Akcja powieści toczy się właśnie w Lipcach, gdzie sam Reymont będąc pracownikiem Kolei warszawsko-wiedeńskiej spędził dwa lata.  W Lipcach w pierwszej kolejności dotarliśmy do dawnego domku dróżnika, w którym kiedyś mieszkał autor „Chłopów”, a potem korzystając z uprzejmości lokalnej pani przewodnik zwiedziliśmy Muzeum Regionalne oraz skansen.

Następnie wyruszyliśmy w drogę do miasta Łódź, gdzie najpierw posililiśmy się w stylowej restauracji „Ćesky film”.  Należy wspomnieć, że restauracji położona jest na terenie dawnej przędzalni najbogatszego fabrykanta dawnej Łodzi Karola Sheiblera. Po pysznym obiedzie nasza grupa spotkała się z panią przewodnik, która w pierwszej kolejności oprowadziła nas po Muzeum Kinematografii umieszczonym we wspaniałym pałacu wspomnianego już Karola Sheiblera. Następnie spacerując po dzielnicy Księży Młyn zapoznaliśmy się z historią fabryki Sheiblera oraz z istniejącymi jeszcze zabudowaniami dawnej przędzalni. Łódź jako miasto wywarła na nas bardzo pozytywne wrażenie, które potwierdziło się dodatkowo w trakcie spaceru główną arteria miasta, czyli ulicą Piotrkowską. W tej chwili miasto hucznie obchodzi swoje 600 urodziny i wprost mieni się i zmienia w oczach. Stare kamienice odzyskują swój blask dzięki starannie prowadzonym pracom remontowym jak i organizowanym wielu imprez kulturalnych. Na ulicach widać dużo młodych osób. Nasza uwagę zwróciła też duża liczba nowożeńców.

Intensywny pełen wrażeń dzień zakończyliśmy w hotelu Noclegi Kolumny, gdzie mieliśmy okazję jeszcze bardziej się zintegrować. Po kolacji udaliśmy się na zasłużony wypoczynek. Następnego dnia, w niedzielę po śniadaniu i zapakowaniu wszystkich rzeczy do autokaru pożegnaliśmy Łódź i pojechaliśmy do Świnic Warckich do Sanktuarium Chrztu i Urodzin św. Faustyny Kowalskiej. Tam o godz. 11.00 wzięliśmy udział we Mszy św. koncelebrowanej przez naszego ks. Daniela. Po Mszy św. Ks. Proboszcz tamtejszej parafii opowiedział nam o historii kościoła i o małej Helence Kowalskiej. Później spotkała się z nami siostra Tymotea, która w bardzo ciekawy sposób przybliżyła nam losy rodziny Kowalskich i pojechała z nami do Głogowca do domu rodzinnego Apostołki Miłosierdzia. Po powrocie do Świnic korzystając z uprzejmości sióstr mieliśmy czas na posiłek, herbatę i kawę. Dzieci w tym czasie korzystając z pięknej pogody bawiły się na przykościelnym terenie. Następnie wspólnie odmówiliśmy Koronkę do Miłosierdzia Bożego w kościele, gdzie ksiądz Daniel poświęcił zakupione dewocjonalia, a potem podjechaliśmy jeszcze na lokalny cmentarz parafialny, aby pomodlić się przy grobie Rodziców siostry Faustyny.  I to był już ostatni punkt programu naszej wycieczki. Z cmentarza wyruszyliśmy już do Warszawy do parafii św. Marka Ewangelisty.

Wyjazd bardzo wszystkim się podobał. Odkryliśmy mało uczęszczane Lipce Reymontowskie. Zachwyciliśmy się miastem Łodzią, jej architekturą i zabytkami. Mieliśmy również czas na modlitwę oraz duchową refleksję. A to wszystko przy akompaniamencie wspaniałej słonecznej pogody.

Agnieszka M. – przewodnik

Pierwszym punktem naszej podróży były Lipce Reymontowskie - miejsce gdzie "Najsławniejszy Kolejarz Świata" - Władysław Reymont mieszkał.

Kolejnym punktem naszej podróży było Muzeum Regionalne im. Władysława St. Reymonta w Lipcach Reymontowskich. Usłyszeliśmy tam wiele ciekawostek na temat życia wsi za czasów Władysława  Reymonta.

Z Lipiec Reymontowskich na obiad udaliśmy się do Łodzi do restauracji o nazwie Czeski Młyn.

Kolejnym naszym punktem było Muzeum Kinematografi w Łodzi. Mogliśmy tutaj poznać nieco historii kina a dzieci miały okazję spotkać bohaterów bajek z dawnych lat. Muzeum to znajdowało znajduje się w pałacu Scheiblerów więc jednocześnie mieliśmy okazję również pomieszczenia gdzie żyli.

Kolejnym punktem naszej wycieczki była historyczna dzielnica włókiennicza Księży Młyn. Zobaczyliśmy tutaj m.in. bocznicę Koleji Scheiblerowskiej, budynek dawnej remizy strażackiej oraz dzielnicę mieszkalną wykonaną w odnowionych dawnych budynkach fabryki.

Udaliśmy się również na najbardziej znaną ulicę w Łodzi - ulicę Piotrkowską. Byliśmy m.in. przy budynku Starego Kina, przy pomniku jednorożca ale także dzieci miały okazję usiąść na ławeczce razem ze Stefanem Jaraczem

Następnego dnia pierwszym punktem naszej wycieczki było odwiedzenie Sanktuarium Urodzin i Chrztu Św Faustyny.

Zwiedzanie domu rodzinnego Św. Faustyny w Głogowcu

Powrót do parafii w Świnicach Warckich i odpoczynek przy kawiarence parafialnej