FERIE ZIMOWE 2023 w Świetlicy „Pod Aniołem”

13-24 lutego 2023 roku

Tydzień 2.

Dzień szósty 20 lutego 2023 r. – poniedziałek

Trampoliny - HANGAR 646

Zajęcia artystyczne w ArtLabie – Ceramika cz.2/ Kamera Akcja.

Dzień zaczęliśmy bardzo aktywnie a mianowicie od zabawy na Hangarze 646. Najpierw kilka zasad, rozgrzewka i już tylko wspaniała zabawa na przeróżnych przeszkodach, torach, skokach i grach zręcznościowych. Później chwila odpoczynku i II śniadanie na antresoli skąd mieliśmy jeszcze dobry widok na cała hale i mogliśmy powspominać na której przeszkodzie bawiliśmy się najlepiej.

Następnie autobusem podjechaliśmy na stare miasto, skąd spacerem przeszliśmy na zajęcia w ArtLab. Tam podzieliliśmy się na dwie grupy. Jedna brała udział w zajęciach Kamera Akcja pt. „Foto Story”.

Na zajęciach poznaliśmy zasady tworzenia historii za pomocą zdjęć, które później tworzą film. Pan Maciej Opowiedział na czym polega tworzenie takich filmów jakie elementy są niezbędne i jakich perspektyw używamy przy robieniu zdjęć. Dzieci same wymyśliły swoje własne Story, rozpisując je dokładnie na kadry, następnie szybki dobór stroi i zabrali się za wykonywanie zdjęć. Każda historia miała mieć 12 kadrów, z których później powstanie film. Dzieci przebrane w różne stroje i używając przeróżnych rekwizytów wspaniałe bawił się wykonując zdjęcia.

Druga grupa natomiast uczestniczyła w zajęciach z ceramiki. Zajęcia te były kontynuacja zajęć z minionego tygodnia, tak więc dzieci pracowały już na wcześniej stworzonych przez siebie przedmiotach, ich zadaniem było w dowolny, wybrany przez siebie sposób pokolorować wykonane wcześniej przedmioty.

Dzień siódmy 21 lutego 2023 r. – wtorek

• „Walentynkowy zawrót głowy” Biblioteka Radzymińska
  • Zajęcia na lodowisku POLONEZ

Dzień siódmy rozpoczął się w bibliotece dla dzieci i młodzieży nr 21 przy ulicy Radzymińskiej, gdzie mieliśmy okazję uczestniczyć w lekcji bibliotecznej "Walentynkowy zawrót głowy". Pani bibliotekarka przeczytała dla nas fragment książki Pawła Beręsewicza pt. "Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek". Fragment lektury bardzo nas zainteresował i zapewne niejeden z nas wróci tu, by wypożyczyć tę książkę i dokończyć ją w domu.

Następnie dyskutowaliśmy na temat przyjaźni i wymienialiśmy swoje spostrzeżenia na ten temat. Poruszyliśmy kwestie tego, jak się zaprzyjaźniać, co robić, a czego unikać. Później każde z nas otrzymało serduszko, które naklejone na plecach, było miejscem, gdzie każdy mógł napisać coś miłego o właścicielu serduszka.

Kolejnym zadaniem, które na nas czekało to odnalezienie jak największej liczby serduszek ukrytych w zakamarkach biblioteki, na półkach między książkami. Zabawy było co niemiara, a każdy z nas bawił się świetnie.

Kolejnym punktem tego dnia była wizyta na lodowisku, na które pojechaliśmy metrem. Zaczęliśmy szaleć na lodzie, większość z nas świetnie sobie radziła, a ci, którzy dopiero zaczynali swoją przygodę z łyżwami, mogli liczyć na pomoc Pani Patrycji oraz na naszą cichą pomocniczkę, małą fokę. Dzięki nim szybko zaczęli czuć się pewnie i czerpali radość z jazdy.

Po godzinie jazdy czuliśmy już lekkie zmęczenie, ale szybko nabraliśmy energii, jedząc drugie śniadanie. Pełni sił mogliśmy wrócić do domów, wspominając dzisiejszy dzień jako niesamowitą przygodę pełną zabawy i nauki.

Dzień ósmy 22 lutego 2023 r. – środa

• Zajęcia plastyczne w świetlicy
  • Zajęcia EkoEksperymentarium Muzeum Warszawskiej Pragi
  • Zajęcia w stolarni FabLab Wbijaj
  • Lekcja muzealna w Muzeum Marii Skłodowskiej – Curie

Dzisiaj zaczęliśmy od zajęć plastycznych w sali świetlicy, zadaniem dzieci było wykonanie rysunków ze wspomnieniami z minionych dni ferii. Każdy ochoczo zabrał się za prace i z uśmiechami na twarzach powstawały małe dzieła. Dzieci wymieniały się także swoimi odczuciami towarzyszącymi podczas przeróżnych atrakcji i zajęć, w których mieliśmy okazje brać udział.

Następnym punktem dzisiejszego dnia były Zajęcia EkoEksperymentarium w Muzeum Warszawskiej Pragi, po którym oprowadzała nas Pani Maja. W muzeum dowiedzieliśmy się min.: Co zrobić, żeby oszczędzać wodę i prąd, jak produkować mniej rzeczy a także których produktów używać a jakie ograniczać i przede wszystkim jak rozsądnie robić zakupy. Zadaniem dzieci było podać sposoby na niemarnowanie jedzenia. Przypomnieliśmy sobie jak odpowiednio segregować śmieci. A na koniec eko wyzwanie plastyczne.

Wycięliśmy serce wycinamy, które odpowiednio poskładane, stało się kopertą. do której włożyliśmy ekowyzwanie, (np. nakładaj na talerz tyle jedzenia, ile jesteś w stanie zjeść, rób zakupy z listą by kupić tylko to czego potrzebujesz, jeśli twoje owoce i warzywa nie wyglądają już ładnie, ale nadal nadają się do spożycia przetwórz je.) zaklejoną kopertę opisaliśmy datą kiedy chcielibyśmy ją otworzyć i podjąć wyzwanie w niej umieszczone. Na koniec każdy ozdobił kopertę według własnego pomysłu. Wizyta w muzeum była bardzo ciekawa i mogliśmy się na niej dużo nauczyć, a zdobyta wiedzę wykorzystywać w codziennym życiu.

Na kolejne zajęcia udaliśmy się w miejsce dobrze nam znane a mianowicie do stolarni, czyli FabLab Wbijaj! Zajęcia tam zaczęła młodsza cześć naszej grupy. Starsza udała się do Muzeum Marii Skłodowskiej Curie.

W stolarni tworzyliśmy Stworki. Dzieci na początku wybrały kształty drewienek po czy od razu zabrały się do pracy nad tym by na drewienkach nie było nierówności. Po oszlifowaniu elementu, który stanowił tułów naszego stworka dobraliśmy dodatkowe element takie jak oczy, ręce itp. Później już tylko młotki w dłoń i pewnymi ruchami poszczególne części przybijaliśmy do naszych stworków. Na koniec ostanie elementy przykleiliśmy klejem i gotowe. Każdy inny, wszystkie piękne!

W muzeum natomiast pani Monika przewodnik muzeum, przybliżyłam nam życie i działalność Marii Skłodowskiej - Curie, oprowadzając nas po salach, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu były domem rodzinnym w którym Maria Skłodowska - Curie mieszkała wraz z rodziną, przed wyjazdem do Paryża. W trakcie wizyty zobaczyliśmy oryginalne meble, pamiątki i dokumenty związane z życiem Marii Skłodowskiej - Curie, a także dowiedzieć się więcej o jej badaniach naukowych i osiągnięciach. Wśród eksponatów znajduje się m.in. jej laboratorium z Paryża oraz pamiątki związane zarówno z nią jak i jej mężem. Wizyta w muzeum pozwoliła nam w ciekawy sposób poznać historię niezwykłej kobiety Polki, która w swoim życiu dokonała tak wielu rzeczy. Była jedyna Kobietą, która dostała 2 nagrody Nobla (z dziedziny fizyki i chemii). Maria Skłodowskiej-Curie odkryła dwa nowe pierwiastki - rad i polon, dzięki którym można było zapoczątkować badania nad leczeniem raka za pomocą promieniotwórczości.

Obejrzeliśmy krótki, ale ciekawy film o życiu Marii.

Maria Skłodowska-Curie jest bardzo ważną postacią dla nas, Polaków Od Pani Przewodnik dostaliśmy na pamiątkę naklejki z wizerunkiem Marii Skłodowskiej Curie.

Dzień dziewiąty 23 lutego 2023 r. – czwartek

Wycieczka zabytkowym autobusem z Fundacją AVE i przewodnikiem p. Bartkiem.

• Wycieczka „Ogórkiem”
  • Cerkiew św. Jana Klimka na Woli
  • Kościół św. Wawrzyńca na Woli
  • Pomnik zamordowanych dzieci podczas Rzezi Woli 1944 r.
  • Muzeum Ikon
  • Pomnik Ewakuacji Bojowników Getta Warszawskiego
  • Wizyta w Mac McDonald ’s

W czwartek rano na naszym przy parafialnym parkingu pojawił się pojazd, który od razu przykuwał nasza uwagę - autobus zwany Ogórkiem. Dawny autobus, przewiózł nas przez ulice Warszawy wprost pod cerkiew św. Jana Klimaka która mieści się na Woli na terenie cmentarza, która jak się później dowiedzieliśmy była wzniesiona przez biskupa prawosławnego jak nagrobek dla swojego syna. Wspólnie z Panem Bartkiem wskazaliśmy kilka elementów które różnią cerkiew od naszych kościołów i weszliśmy do środka. Oczywiście wnętrze zachwycało ogromną ilością przepięknych złotych ikon. Poznaliśmy elementy cerkwi, która w środku także różni się od naszych kościółków a przede wszystkim wyróżnia ją ikonostas, który to jest nijako ściana ikon, która oddziela wiernych od prezbiterium, w którym może znajdować się tylko ksiądz. Dodatkowo dzięki uprzejmości Księdza, który otworzył dla nas centralne drzwi ikonostas zobaczyliśmy piękne i również ozłocone prezbiterium.

Następnie podeszliśmy pod kościół św. Wawrzyńska, na Woli dość nietypowy, bo w jego murach są kule armatnie, które rosyjscy żołnierze umieścili na znak zwycięstwa nad Polakami. Na murach kościoła znajduje się tablica z płaskorzeźbą generała Józefa Sowińskiego (polski generał, dowódca obrony reduty na Woli w Warszawie przed żołnierzami rosyjskimi podczas Powstania Listopadowego 1830 r., biorąc udział w napoleońskiej wyprawie na Moskwę, został ranny w nogę podczas bitwy pod Możajskiem, uszkodzenie kończyny okazało się na tyle poważne, że musiano mu ją amputować i od tamtej poru poruszał się za pomocą drewnianej protezy). Pan Bartek przybliżył nam jego postać, po czym nasze oczy skierowały się na pomnik upamiętniający ofiary zamordowania cywilów mieszkających na Woli, w tym dzieci z sierocińca, który znajdował się po przeciwnej stronie kościoła. Działo się to na początku sierpnia 1944 r. podczas tzw. Rzezi Woli, Niemcy zorganizowali masakrę ludności cywilnej. Akcja wyniszczania miasta była odpowiedzią na wybuch Powstania Warszawskiego.

Następnym punktem wycieczki było klimatyczne Muzeum Ikon.  Tam spotkaliśmy się z Panem Witalij, który pięknie opowiadał nam o wnętrzach pomieszczeń, a szczególnie o ikonach.  Już z poprzedniej cerkwi wiedzieliśmy, że ikon się nie maluje, ale pisze na desce. Pan Witalij opowiedział o kilku scenach przedstawionych na wybranych ikonach, wszystkie były piękne i pozłacane. Mieliśmy tez okazje zobaczyć te bardzo stare, które nie łatwo jest spotkać a już na pewno dotknąć, my mieliśmy dzięki uprzejmości Pana taką okazje. Samo muzeum to przede wszystkim mała cerkiew, w której są odprawiane nabożeństwa w dodatku w języku polskim, staliśmy przez ikonostasem, a nawet zaglądaliśmy do środka. Pan Witalij powiedział, że ikonę się nie tylko ogląda, ale również słucha, a żebyśmy mogli tego doświadczyć wykonał dla nas pieśń w języku starogreckim, co rzeczywiście wprawiło nas w niezwykły klimat.

W drugiej części muzeum mogliśmy podziwiać wystawę batików, inspirowanych twórczością prof. Jerzego Nowosielskiego.

I znowu wskoczyliśmy do naszego Ogórka i przemknęliśmy na ulice Prostą pod Pomnik Ewakuacji Bojowników Getta Warszawskiego – monument upamiętnia ewakuację grupy żydowskich powstańców z warszawskiego getta.

Na sam koniec czekała na nas niespodzianka, którą było pójście do McDonald ’s, gdzie wszyscy z radością zajadali się smakołykami i konstruowali zabawkę, która znajdowała się w zamówionym dla każdego zestawie.

Ogromne dzięki Panu Bartkowi Włodkowskiemu z Fundacji Ave, który zorganizował nam taką niezwykle interesującą wycieczkę, po mało znanych dla nas miejscach Warszawy.

Czekamy z niecierpliwością na kolejną wycieczkę z Panem Bartkiem!

Dzień dziesiąty 24 lutego 2023 r. – piątek

• Zajęcia plastyczne w świetlicy
  • Muzeum Farmacji – Symbolika Apteczna
  • Multikino Targówek Film „Asterix i Obelix” - Imperium Smoka

Ostatni dzień naszej akcji zimowej zaczęliśmy od zajęć plastycznych w świetlicy. Na zajęciach wykonywaliśmy zawieszki z filcu. Wybór wzorów, wycinanie i szycie, trzeba przyznać, że niektórzy bardzo dobrze radzili sobie z igłą i samodzielnie obszywali filc. Niektórzy wybrali bardziej skomplikowane wzory i nie skończyli swoich zawieszek, ale ustaliliśmy ze dokończymy je w poniedziałek.

Potem szybciutko naszym ulubionym autobusem podjechaliśmy na Stare Miasto, gdzie mieści się Muzeum Farmacji. Pani Julia, oprowadzała nas i opowiedziała o symbolice aptekarstwa. Muzeum to, jest przede wszystkim odzwierciedleniem starej apteki. Na początku dowiedzieliśmy się co to znaczy farmacja (dziedzina dotycząca leczenia i leków). Następnie rozmawialiśmy o symbolice, począwszy od prostych symboli, które spotykamy na co dzień po te związane z miastem Warszawa i apteką. Poznaliśmy także historie symbolicznego węża, która to wywodzi się od Boga Sztuki Medycyny Asklepios - jego atrybutem był waż, który uzdrawiał nawet śmiertelnie chorych. Stąd też właśnie jest on symbolem Aptek. Następnie naszym zadaniem było wyszukanie węży ukrytych na ampułkach leków, czy obrazach wiszących na ścianach muzeum. Dodatkowo pani Julia pokazała nam prezentacje multimedialna z kilkoma ciekawostkami dotyczącymi aptekarstwa.

Na koniec czekało na nas zadanie plastyczne - wykonania najbardziej znanego symbolu aptekarstwa, czyli węża, i tak powstały przeróżne, różnokolorowe wężyki, metodą składania kolorowych pasków. Spróbujemy w świetlicy zrobić wspólnego węża, najdłuższego jakiego się da.

Ostatnią atrakcja jak na nas czekała był film w Multikinie Targówek. Oglądaliśmy „Asterix i Obelix” - Imperium Smoka. Film był z obsadą aktorską, z dużą dozą humoru i wszystkim bardzo się podobał!

Na koniec wróciliśmy do świetlicy, aby ocenić poszczególne punkty programu ferii zimowych. Oceny były bardzo wysokie, większość na 10! Podziękowaliśmy wychowawcom, dostaliśmy na koniec drobne słodycze.

I tak dobiegł do końca drugi, ostatni tydzień ferii. Minął on nam pośród ogromnej radości, zabawy, a także nauki. Na pewno jeszcze przez dłuższy czas będziemy wspominać minione ferie, za które bardzo dziękujemy wychowawcom ze Świetlicy „Pod Aniołem”!

Będziemy wspominać oglądając fotografie, wystawy rysunkowe i zdjęciowe, kronikę świetlicową.