WYCIECZKA DO ŁODZI , NIEPOKALANOWA, ZDUŃSKIEJ WOLI
W DNIACH 15-16 CZERWCA 2013 r.

Wczesnym rankiem 15 czerwca 2013 grupa dzieci ze Świetlicy "Pod Aniołem" oraz z Teatru RAJ wraz z opiekunami wybrała się na wycieczkę do Łodzi szlakiem Juliana Tuwima. Pilotem i organizatorem wycieczki była, jak zwykle pani Agnieszka, mama Basi. Naszym pierwszym zaplanowanym przystankiem w drodze był Niepokalanów , gdzie na początku zwiedziliśmy Muzeum Misyjne . Siostra zakonna oprowadzająca po tym obiekcie , opowiedziała nam o życiu św. Maksymiliana Marii Kolbego – franciszkanina, który założył Sanktuarium Maryjne Niepokalanów. Mogliśmy obejrzeć zdjęcia oraz poznać historię eksponatów z różnych części świata. Z Muzeum przeszliśmy do Kaplicy , gdzie brat zakonny opowiedział nam o powstaniu Niepokalanowa. Kaplica, w której się znajdowaliśmy była pierwszą świątynią wybudowaną na terenie dzisiejszego Sanktuarium założonego w roku 1927. Przed II Wojną Światową  w Grodzie Maryi  mieszkało 760 zakonników. Brat pokazał nam celę O. Kolbego oraz jego relikwie – włosy z brody, którą Ojciec Maksymilian kazał sobie obciąć na początku okupacji. Fryzjer zachował ową brodę i jest to jedyna istniejąca relikwia, ponieważ ciało Ojca Maksymilian po śmierci 14 sierpnia 1941r. w KL Auschwitz zostało spalone w krematorium. Z Kaplicy przeszliśmy do Muzeum Papieskiego, gdzie widzieliśmy dwa samochody, którymi poruszał się Papież Jan Paweł II podczas dwóch swoich pielgrzymek do Polski – Papamobile użyty w roku 1987 oraz Fiat 125p wykorzystany w trakcie pierwszej wizyty Ojca Świętego w Polsce w roku 1979.
Po opuszczeniu Niepokalanowa pojechaliśmy już prosto do Łodzi. Najpierw posililiśmy się w Schronisku Młodzieżowym, a następnie wyruszyliśmy na podbój miasta Łodzi. Naszym przewodnikiem była Pani Elżbieta Pędziwiatr, która bardzo ciekawie opowiedziała nam o historii miasta. Widzieliśmy dom, w którym mieszkał Julian Tuwim. Byliśmy przy Ławeczce Julka przy ul. Piotrkowskiej. W Muzeum Miasta Łodzi mogliśmy wejść nawet do gabinetu poety i zobaczyć przedmioty, które do niego należały. Muzeum Miasta mieści się we wspaniałym pałacu Izraela Poznańskiego. Izrael Poznański był jednym z najwybitniejszych przedsiębiorców łódzkich XIX w. Pani Przewodnik zaprowadziła nas również do Białej Fabryki. Dzieci miały tam okazję zapoznać się z prawdziwymi maszynami włókienniczymi, na których pracowali robotnicy fabryczni. Poza tym dzięki urządzeniom multimedialnym przedstawiono w bardzo interesujący sposób sam proces produkcji tkanin. Obok Białej Fabryki usadowił się Skansen, gdzie został odtworzony fragment ulicy Piotrkowskiej z końca XIX w. Następnie po tak intensywnym zwiedzaniu cała grupa poszła do Manufaktury, gdzie wszyscy mogli posilić się watą cukrową oraz lodami .
   Tego dnia musieliśmy jeszcze pojechać do Zduńskiej Woli, gdzie mieliśmy zarezerwowany nocleg w Domu Pielgrzyma. Po dotarciu na miejsce okazało się , że Dom Pielgrzyma usytuowany jest w pięknym, otoczonym drzewami miejscu. Wokół było dużo przestrzeni, co naszym dzieciom bardzo się spodobało. Wszyscy poszli spać dosyć późno, ale następnego dnia  nikt nie miał problemu ze wstaniem. Po wczesnym śniadaniu spotkaliśmy się z Panią Przewodnik, która zaprowadziła nas do Domu-Muzeum, w którym urodził się Ojciec Maksymilian Maria Kolbe. Mieliśmy okazję zobaczyć pokój, gdzie mieszkała rodzina Rajmunda-Maksymiliana. W Muzeum zgromadzono też wiele przedmiotów codziennego użytku z przełomu XIX i XX w. Na koniec Pani Przewodnik podarowała każdemu z nas niebieską czapeczkę z napisem Zduńska Wola. Dzieci mogły też kupić sobie koszulki z podobizną Ojca Maksymiliana. Z Muzeum przeszliśmy szybciutko do Bazyliki Mniejszej Wniebowzięcia NMP-Sanktuarium Świętego Maksymiliana, gdzie uczestniczyliśmy we Mszy św. dla dzieci i młodzieży. Nasza grupa spotkała się z bardzo serdecznym przyjęciem zarówno ze strony mieszkańców jak i tamtejszych księży.
   Po Mszy św. pojechaliśmy na obiad zaplanowany w Schronisku Młodzieżowym w Łodzi.  Ostatnią atrakcją naszej wycieczki było zwiedzanie Kanału Dętka znajdującego się pod Pl. Wolności u wylotu ul. Piotrkowskiej. Nasza grupa została podzielona jeszcze na dwie ze względu na wymogi bezpieczeństwa. Każda z grup przez 20 minut mogła pospacerować sobie podziemnym kanałem burzowym wybudowanym w 1926 r. i świetnie zachowanym do dnia dzisiejszego. Po wizycie w Kanale przeszliśmy do pobliskiego Parku Sowińskiego, gdzie wszyscy wzięli udział w Podwieczorku na Trawie :-). Po obfitym i urozmaiconym posiłku dzieci pohasały jeszcze trochę po parku. Następnie wsiedliśmy do autokaru i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Warszawy.
Wycieczka została zorganizowana z myślą o poznaniu miejsc związanych z Julianem Tuwimem – rok 2013 został ogłoszony Rokiem Juliana Tuwima. Jednak drugim ważnym wątkiem naszej wycieczki okazało się też życie i  działalność Ojca Maksymiliana Marii Kolbego. Możemy tylko życzyć sobie, aby to, co zobaczyliśmy i usłyszeliśmy, pozostało w nas na długo.
  Serdeczne podziękowania Pani Agnieszce M. za zorganizowanie bardzo interesującej  zarówno dla dzieci jak i dorosłych wycieczki.